Pulveriserad järnmalm med 65 procents järninnehåll är framtiden för Dannemora gruva. Det är den kvaliteten som marknaden efterfrågar, menar Christer Lindqvist, vd för Grängesberg Exploration AB, om de långt framskridna planerna på en återstart av gruvan.
– Det finns ungefär 30 miljoner ton malm kvar här nere. Det är bättre världsmarknadspris och efterfrågan på höganrikad malm som driver oss, säger han.
Mycket teknik kvar
Dannemora gruva nystartade 2012 men gick i konkurs bara tre år senare. Många maskiner och mycket teknik finns kvar, vilket gör att de 800 miljoner kronor företaget tänkt investera ändå är ganska lågt, säger Christer Lindqvist samtidigt som han visar upp bergspelet som ska driva malmhissarna.
– Det är helt modernt och togs aldrig i drift senast.
125 arbetstillfällen kan det komma att bli, men även många jobb för omkringliggande entreprenörer.
– Det finns mycket kunskap runt kring Dannemora och vi kommer att använda mycket lokal entreprenörsanda, säger Stig Johansson, platschef vid Dannemora gruva.
Buller och damm
Senast gruvbrytningen var igång kantades verksamheten av buller och damm. Nu utlovar företaget ett slutet system för att inte samma problem skall uppstå.
– Vi kommer att krossa råmalmen under jord. Sen går malmen upp med hiss och in i anrikningsverket, sedan till silosarna som fyller järnvägsvagnarna, säger Christer Lindqvist.
2024 hoppas han att gruvan kan vara i full drift.
Följ med upp i laven och ner i gruvan i klippet.